-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:42052 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:23

چگونه اويس قرني در جنگ صفين به سپاه امام علي (ع) پيوست؟
جريان پيوستن اويس قرني به نيروهاي اميرمؤمنان (ع) در جنگ صفين، جالب و شنيدني است، اين جريان نشانة ديگري، بر عظمت و فضيلت «اويس» و ميزان جانبازي و فداكاري او، در راه پشتيباني از اميرمؤمنان (ع)، محسوب ميشود.
استاد بزرگ شيعه، مرحوم شيخ «مفيد» در اين باره چنين مينويسد:
اميرمؤمنان (ع) در مسير خود به سوي صفين، در نقطهاي بنام «ذي قادر» (نزديكي بصره) دستور استراحت داد و شروع به گرفتن بيعت از مسلمانان نمود و به ياران خود فرمود:
«هزار نفر از طريق كوفه خواهند رسيد و همگي با من پيمان مرگ بسته، آمادگي خود را براي كشتن و كشته شدن در ركاب من اعلام خواهند كرد.»
طولي نكشيد كه گروهي از راه رسيدند و دست بيعت در دست اميرمؤمنان (ع) گذاشتند.
شمارة اين عده از نهصد و نود و نه نفر تجاوز نميكرد، و كسي از آنها در راه نبود تا بتوان به حساب آورد.
«ابن عباس» كه پسر عمو و از ياران خاص اميرمؤمنان (ع) بود، و در نيروهاي علي (ع) شركت داشت، ميگويد:
«در اين هنگام، من سخت در تعجب فرو رفتم و دستخوش اضطراب و دلهره واقع شدم كه چرا شمارة آنها به هزار نفر نرسيد، زيرا بيم آن داشتم كه اگر اين پيشگوئي تحقق نيابد، ممكن است مخالفان آن را دستاويز قرار داده خرده بگيرند.
ناگهان مرد مسلح و پشمينه پوشي از راه رسيد و به حضور اميرمؤمنان (ع) شرفياب شد و گفت:
ـ دستت را بده تا با تو بيعت كنم.
ـ بر چه اساسي بيعت ميكني؟
ـ براساس پيروي از فرمان تو و مبارزه و فداكاري در ركاب تو، تا هنگامي كه جان بسپارم يا اينكه پيروزي نصيب شما گردد.
ـ اسم تو چيست؟
ـ اويس
ـ اويس قرني؟!
ـ بلي
ـ الله اكبر !، پيامبر (ص) به من خبر داده كه من شخصي از امت او را ملاقات ميكنم كه نام او اويس قرني است او از اعضاي حزب خدا و پيامبر (ص) است، او در راه خدا به شهادت خواهد رسيد، و روز رستاخيز در ساية شفاعت او قبائلي مانند «ربيعه» و «مضر» وارد بهشت ميشوند. (ارشاد مفيد چاپ تهران /149)
اويس تنها يكي از ياران معمولي اميرمؤمنان (ع) نبود، بلكه از حواريون آن حضرت به شمار ميرفت.
آري او آن قدر لياقت و عظمت داشت كه توانست مورد اعتماد شخصيت بزرگي مانند اميرمؤمنان واقع شده، رازدار آن حضرت گردد.
پيشواي هفتم، حضرت موسي بن جعفر (ع) فرمود:
«روز رستاخيز، منادي الهي ندا ميدهد كه حواريون حضرت «محمد (ص)» كه از پيروي او دست نكشيدند و بر سرپيمان خود باقي ماندند ، كجا هستند؟ در اين هنگام چهرههاي درخشاني مانند «سلمان» «ابوذر»، و «مقداد»، از جا برميخيزند و خود را معرفي مينمايند.
بار ديگر منادي ندا ميكند: حواريون علي (ع)» كجا هستند؟.
گروهي از ياران بر جستة اميرمؤمنان (ع) مانند «عمرو بن حمق خزاعي»، «محمد بن ابيبكر»، «ميثم تمار»، و «اويس قرني» برخاسته از ديگران مشخص ميگردند… (تنقيح المقال /1/157 ـ 156)
اويس در جنگ صفين، جزء نيروهاي پياده نظام اميرمؤمنان (ع) بود، او با كمال رشادت و دلاوري به جنگ با دشمنان اسلام ميپرداخت و از كشتن و كشته شدن بيمي بخود راه نميداد. سرانجام در جبهةجنگ و در ركاب اميرمؤمنان (ع) شربت شهادت نوشيد (رجال كشي /93)، و آخرين برگ حيات خود را با سطور خونين نوشت كه شهادت براي نيكان و پاكان پروازي به ابديت است!.
ناگفته پيدا است كه بيعت شخصي مانند اويس با اميرمؤمنان (ع)، شركت او در سپاه عراق، و شهادت وي در ركاب علي(ع) سند زندة ديگري بر حقانيت اميرمؤمنان محسوب ميشود و موضوعي است كه در بررسي مزايا و مناقب اميرمؤمنان (ع) نميتوان آن را انكار نمود.
ولي اين مسئله، براي برخي از مورخان گذشته گران آمده، خواستهاند با جعل افسانههائي مشابه آن، دربارة يكي از خلفاء (خليفة دوم) از اهميت مطلب بكاهند، از آن جمله «ابو نعيم اصفهاني» در كتاب خود، داستانهائي در اين باره آورده، ملاقات عمر را با اويس، به صورتهاي گوناگوني نقل نموده است (حلية الاولياء /2/86 ـ 82) ولي ساختگي بودن آن به قدري واضح است كه نيازي به رد آن احساس نميشود و آثار جعل و تحريف كاملا در آن به چشم ميخورد.
دروغ پردازان تاريخ، براي آنكه شهادت اويس را در جنگ صفين انكار كنند، تاريخ مرگ او را چند سال جلوتر كشيده، ادعا نمودهاند كه وي در زمان خلافت عمر، در بازگشت از جنگ آذربايجان، بيمار شد و با همان بيماري از دنيا رفت، و وقتي او را به خاك سپردند، اثري از قبر و صاحب قبر نيافتند!. (حلية الاوليا /2/83)
ولي با برسي دقيق اين افسانهها به خوبي روشن ميشود كه اينها ساخته و پرداخته مورخان مزدور و دروغ پرداز است كه خواستهاند از اين رهگذر، به اربابان خود خدمت نموده، از روي تعصب و غرضورزي، پرده بروي حقايق بكشند حتي «ابن جوزي» كه روابط خوبي با شيعيان نداشته در كتاب خود به نام «تذكرةالموضوعات» ( كه كتابي است پيرامون روايات جعلي و ساختگي كه از پيامبر (ص) نقل شده) داستان ملاقات خليفة دوم را با اويس (كه در برابر بيعت اويس با اميرمؤمنان، و شهادت وي در صفين ساخته و پرداخته شده)، بياساس شمرده و از روايات جعلي معرفي مينمايد!. (قاموس الرجال /2/133)

: آية الله جعفر سبحاني
شخصيتهاي اسلامي شيعه ج 1 ـ 2

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.